World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Radio Moscow

Radio Moscow
Type Radio network
Country Soviet Union
Availability International
Launch date
29 October 1929
Dissolved 1993
Radio Moscow QSL card of 1969
Radio Moscow pennant from late 1980s
Stamp of 1979
A sample of a Radio Moscow shortwave broadcast from the late 1980s.

Radio Moscow (Russian: Pадио Москва, tr. Radio Moskva), also known as Radio Moscow World Service, was the official international broadcasting station of the Union of Soviet Socialist Republics. At its peak, Radio Moscow broadcast in over 70 languages using transmitters in the Soviet Union, Eastern Europe, and Cuba.

Radio Moscow's interval signal was 'Wide Is My Motherland' (Russian: Широка страна моя родная, tr. Shiroka strana moya rodnaya).

Contents

  • History 1
    • Early years 1.1
    • The Cold War years 1.2
    • Changes late 1970s–1980s 1.3
    • End 1.4
  • USSR Shortwave broadcasting innovations 2
  • External links 3
  • See also 4
  • References 5

History

Early years

Its first emission in a foreign language was in German on 29 October 1929, and later in English and French.[1] Previously, Radio Moscow broadcast in 1922 with a transmitter station RV-1 in the Moscow region, and a second broadcasting centre came on air at Leningrad in 1925.[1] By 1939, Radio Moscow was broadcasting (on mediumwave and shortwave) in English, French, Indonesian, German, Italian and Arabic. Radio Moscow did express concern over the rise of German dictator Adolf Hitler during the 1930s, and its Italian mediumwave service specifically was jammed by an order of Italian dictator Benito Mussolini during the late 1930s.

The Cold War years

The U.S. was first targeted by Radio Moscow during the early 1950s, with transmitters in the Moscow region. Later Western North America was targeted by the newly constructed Vladivostok and Magadan relay stations.

The first broadcasts to Africa went on the air in the late 1950s in English and French.

In 1961 Radio Moscow for the first time spoke in three African languages: Amharic, Swahili and Hausa. Over time, listeners in Africa got a chance to tune into Radio Moscow in another eight African languages.

The first centralized news bulletin went on the air in August 1963 and reached out to listeners all over the world. In the years of the Cold War most news reports and commentaries focused on the relations between the United States and Soviet Union.

In the 1970s the cream of Radio Moscow's commentator teams united in a radio journal, called "News and Views". Taking part in the ambitious project were Viktor Glazunov, Leonid Rassadin, Yuri Shalygin, Alexander Kushnir, Yuri Solton and Vladislav Chernukha. Over the years the journal grew into a major information and analytical program of the Radio Moscow foreign service.

Changes late 1970s–1980s

In the late 1970s its English language service was renamed Radio Moscow World Service. The project was launched and supervised by a long-time Radio Moscow journalist and manager Alexander Evstafiev. Later a North American service, African service and even a "UK & Ireland" service (all in English) operated for a few hours per day alongside the regular (24 Hour) English World Service as well as services in other languages, the "Radio Peace and Progress" service and a small number of programmes from some of the USSR republics.

At one time in 1980, Radio Moscow had transmissions on the Medium Wave broadcast on 600 kHz (later 1040 kHz) from Havana, Cuba which reached the Caribbean islands and US State of Florida.[2]

Radio Moscow's shortwave (SW) transmission network has never been equalled in its transmission power, directivity and reach. During the station's peak in the 1980s the same programmes could often be heard on anything up to forty frequencies on the (heavily overcrowded) shortwave bands although the station never published its complete time/frequency schedule as radio frequencies were regarded as state secrets by the Soviet government.

One of the most popular programmes on air in the 1980s, due to its informal presentation that contrasted with most other shows, was the 'Listeners’ Request Club' hosted by prominent radio presenter Vasily Strelnikov. Another popular feature which began on Radio Moscow was Moscow Mailbag, which answered listeners' questions in English about the Soviet Union. Since 1957, the programme was presented by Joe Adamov, who was known for his command of the English language and his good humour.

End

On 22 December 1993, the Voice of Russia.[3]

USSR Shortwave broadcasting innovations

The USSR pioneered the use of HRS 8/8/1 antennas (horizontal dipole curtain, eight columns, eight rows, with electrically steerable pattern) for highly targeted shortwave broadcasting long before HRS 12/6/1 technology became available in the west. HRS 8/8/1 curtain arrays create a 10-degree beam of shortwave energy, and can provide a highly audible signal to a target area some 7,000 km away.

External links

  • Audio from May 1980 (North American Service)
  • Audio from 1968

See also

References

  1. ^ a b Wood, James (2000). History of International Broadcasting, Volume 2.  
  2. ^ https://news.google.com/newspapers?nid=1798&dat=19810407&id=myQeAAAAIBAJ&sjid=0Y4EAAAAIBAJ&pg=6705,934468&hl=en
  3. ^ Boris Yeltsin’s decree in Russian language
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.