World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Television in the Czech Republic

Article Id: WHEBN0007352858
Reproduction Date:

Title: Television in the Czech Republic  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Culture of the Czech Republic, Czech Republic, Outline of the Czech Republic, Czech television, Prima ZOOM
Collection: Lists of Czech Media, Television in the Czech Republic
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Television in the Czech Republic

Television was introduced in Czechoslovakia in 1953. Experimental projects with DVB-T started in 2000. Finally on 21 October 2005, multiplex A (DVB-T) was launched with 3 channels of Česká televize and one of TV Nova and radio channels of Český rozhlas.

On April 12, 2006, six digital terrestrial television licenses were awarded to commercial broadcasters. The receivers of the licenses were: Z1, TV Pohoda, Regionální televizni agentura (RTA), Febio TV, TV Barrandov and Óčko. However, because of delays some projects lost investors and will not start (e.g. Fabio, Pohoda) or were cancelled. Z1 provided a news service in from 2008 to January 2011, when it ceased broadcasting. Óčko delivers a music service. TV Barrandov provides general programming services.

Czech Republic become the first country in central and eastern Europe to end all analogue broadcasts in November 2011,[1] but this process does not complete until the last transmitters in the south-east Moravia and the northern Moravia - Silesia shut down its analogue transmitters on June 30, 2012.

Contents

  • Milestone of digitalization 1
  • Czech TV crisis 2
  • Most-viewed channels 3
  • List of channels 4
    • Terrestrial free-to-air channels (DVB-T) 4.1
    • Premium channels 4.2
      • Film 4.2.1
      • Entertainment 4.2.2
      • Documentary 4.2.3
      • Sport 4.2.4
      • Kids and teens 4.2.5
      • Music 4.2.6
      • Erotica 4.2.7
  • See also 5
  • References 6

Milestone of digitalization

In September 2008, when multiplex A was available in Prague, Central Bohemian Region, in surrounding areas of Brno, Ostrava, Domažlice and Ústí nad Labem, leave this multiplex with their 4 channels Česká televize. All channels of Česká televize (ČT1, ČT2, ČT24 and ČT4) is now in multiplex 1 (with can be seen in Bohemia (except few exceptions), in surrounding areas of Brno and in Ostrava). Multiplex A transform to multiplex 2 with stations TV Prima, Prima Cool / TV R1, TV Barrandov, TV Nova and Nova Cinema. The cover is very similar as multiplex 1, except southeast part of Bohemie. Multiplex B transform to multiplex 3. Now there are broadcasting "Public TV" (its commercial station), Z1 and until 31 July 2009 Óčko. In Prague there is broadcasting multiplex 3 on two frequency. On one of this frequency you can see also Noe TV and Prima HDTV. Multiplex 3 covered just Prague, Brno, Ostrava, Plzeň and Ústí nad Labem. This multiplex now had problem to find reliable stations to broadcast. There is also multiplex 4 which is operated by O2, but there is broadcast only ČT1 HD and Nova HDTV and covered is just center of Prague, center of Plzeň, center of Ostrava and center of Brno.

Czech TV crisis

The "Czech TV crisis" occurred at the end of 2000 and lasted until early 2001 as a battle for control of the airwaves, which included jamming and accusations of censorship. During the Czech TV crisis, Czech TV reporters organized an industrial dispute by staging a sit-in and occupying the news studio, and rejected attempts by Jana Bobošíková, the newly appointed head of the news department, to fire them. They were supported in their protest by politicians such as the then President Václav Havel and by Czech celebrities, but every time they tried to air their news broadcasts, Jana Bobošíková and Jiří Hodač would jam the transmission either with a "technical fault" screen reading: "An unauthorized signal has entered this transmitter. Broadcasting will resume in a few minutes," or with their own news broadcasts featuring Bobošíková and a team she had hired to "replace" the staff members she had sought to terminate. The Czech TV crisis eventually ended in early 2001, following the departure from Czech TV of Hodač and Bobošíková, under pressure by the street demonstration participants and at the request of the Czech Parliament, which had held an emergency session due to the crisis.

Most-viewed channels

The ATO measures television ratings in the Czech Republic. The channels with most share according to ATO's measurements were:[2]

Channel Whole-day share, 15+ (April 2010) Whole-day share, 15+ (March 2011) Whole-day share, 15+ (May 2014)
TV Nova 31.08% 31.24% 23.36%
TV Prima 16.92% 17.16% 14.26%
ČT1 17.53% 15.91% 14.27%
TV Barrandov 5.38% 4.83% 4.88%
ČT24 3.87% 4.60% 4.09%
Nova Cinema 3.90% 4.19% 3.8%
ČT4 2.00% 4.11% 7.6%
Prima Cool 2.95% 3.74% 3.1%
ČT2 3.63% 2.78% 3.95%
Prima love - - 2.19%
Fanda - - 1.44%
Smíchov - - 1.2%
Telka - - 1.18%
Prima ZOOM - - 1.92%
Channel Whole-day share, 15-54 (March 2011)
TV Nova 32.42%
TV Prima 15.21%
ČT1 13.56%
Prima Cool 5.83%
TV Barrandov 5.03%
Nova Cinema 4.92%
ČT4 4.50%
ČT24 2.89%
ČT2 2.18%

List of channels

Terrestrial free-to-air channels (DVB-T)

Premium channels

Film

Entertainment

Documentary

Sport

Kids and teens

Music

Erotica

See also

References

  1. ^ "Czech Republic first in CEE to complete switchover". Retrieved January 31, 2014. 
  2. ^ "Měsíční zpráva o sledovanosti televize, prosinec 2010" (Web presentation) (in Czech). ATO. December 2010. Slide 8. Retrieved 28 January 2011. 
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.